RELAXACE - nahrávky pro praktický nácvik 

12.11.2020

                  OSTOVA PROGRESIVNÍ RELAXACE pro uvolnění napětí a úzkosti. 


CO PŘINÁŠÍ PRAVIDELNÁ RELAXACE

Pokud jsme ve stresu nebo pociťujeme úzkost naše svaly se napnou. V těle se pak vlivem přílišného napínání svalů objevují nepříjemné pocity. Můžeme cítit bolest za krkem, v ramenou či zádech. Můžeme cítit sevření hrudníku a potíže při dýchání. To vše vede k dalšímu napětí.

Jak se můžeme s takovým napětím vyrovnávat? Velmi dobrým pomocníkem pro naše tělo i duši je nácvik relaxace. Díky pravidelnému relaxování máme možnost naučit se uvolňovat a získat tak dostatečné množství energie a celkově vyšší odolnost vůči stresu.

Vlivem stresu a úzkosti je totiž naše tělo neustále připraveno k akci a nedovede se dostatečně uvolnit. Dlouhodobé napětí pak vede k nepříjemným pocitům a chronické únavě.

Pravidelné relaxování je cestou k psychickému a tělesnému uvolnění, které zabraňuje pokračování stresové reakce.

Pro nácvik relaxace stačí několik minut denně.


Samy můžete vyzkoušet, jak se po pravidelné relaxaci budete cítit.. 


OSTOVA PROGRESIVNÍ RELAXACE

Pravidelným nácvikem této relaxace se naučíme rozpoznávat napětí v našem těle a získávat dovednost uvolnění. 

Pro relaxaci si zvolíme klidné a teplé prostředí. Můžeme se přikrýt příjemnou dekou, pohodlně se posadit nebo položit. 

Nácvik provádíme ideálně jednou až dvakrát denně po dobu alespoň dvou týdnů. 

Na konci každého nádechu přichází napětí, s výdechem uvolnění. 

Svaly držíme v napětí zhruba 5 vteřin, povolíme je a uvolníme na 10 až 15 vteřin. 


OSTOVA PROGRESIVNÍ RELAXACE - ZKRÁCENÁ RELAXACE PRO UVOLNĚNÍ


Po nácviku rozlišení mezi napětím a uvolněním můžeme přejít ke zkrácené progresivní relaxaci, během které budeme postupně uvolňovat jednotlivé části našeho těla. 

Nácvik provádíme ideálně každý den v sedě nebo v leže, podle toho, co je nám příjemné. Zvolíme klidné a teplé prostředí. 

Po zvnitřnění celého postupu lze tuto relaxaci zkoušet procvičovat i za jiných okolností. Pokud jsme relaxovali vleže, můžeme se nyní posadit. Relaxaci lze nyní provádět i v rušnější místnosti, abychom se naučili uvolňovat i v běžných životních situacích. 



Obě varianty relaxace lze také použít jen občasně pro uvolnění a dopřání si času pro sebe - pro navození většího klidu a duševní i tělesné pohody. Občasná relaxace sice nemá takové účinky jako pravidelné praktikování,  nicméně každá chvíle pro uvolnění a  pozastavení se v každodenním shonu je pro naše tělo i mysl přínosná...